A WordPress sablon váltása befolyásolja a Google helyezést?

Ha le akarjuk cserélni a WordPress oldalunk sablonját egy másikra, az rontani vagy javítani fog a webhely Google helyezésein? Másképp fogalmazva, van-e bármilyen SEO hatása a WordPress sablonnak? Ebben a cikkben ezt a témát járjuk körül, minden részletre kiterjedően.

A rövid válasz: igen, a WordPress téma váltása drasztikusan befolyásolhatja a webhely Google-helyezéseit. A cikk második felében kitérünk majd arra is, hogyan lehet megelőzni a helyezések romlását a sablonváltást követően.

Egy WordPress webhely leglényegesebb eleme általában a sablon: ezzel találkoznak először a látogatók, ez határozza meg a belső linkek nagy részét, a tartalmi elemek elrendezését, formázását. A sablon felelős a reszponzivitásért (mobilra optimalizáltság), valamint a megjelenített tartalomhoz tartozó forráskód nagy része is innen jön. A betöltési sebességre is nagy hatással lehet a sablon, főleg ha rosszul van megírva és/vagy túl sok haszontalan extra funkciót tartalmaz.

Míg egy új plugin telepítését az átlagos látogató sok esetben észre sem veszi, addig a sablon cseréje azonnal feltűnik mindenkinek – beleértve a Google algoritmusait is.

A sablonváltás SEO hatásai

A WordPress sablon váltása esetén a fent felsorolt dolgok mind megváltozhatnak, és ezek nagyrészt keresési rangsort befolyásoló tényezők is egyben.

Design, UI, UX

Egy dolog a weboldal esztétikai minősége (design), és egy másik a használhatóság és a felhasználói élmény (UX – User Experience).

Ha a weboldal nehezen olvasható és navigálható, nem felhasználóbarát, akkor a látogatók nem fogják sokáig böngészni a webhelyet, és hamar visszatérnek a keresési eredményekhez. Ez erős negatív jelzés a Google és más keresők számára.

A responsive design, vagyis hogy a site mobilon, táblagépen, asztali pc-n, és minden más eszközön egyaránt használható és szép legyen, a mai korban szinte kötelező minden weboldal számára, így érdemes olyan sablont választani, ami teljes mértékben megfelel ezen elveknek.

Betöltési sebesség

A betöltési sebesség nem csak a Google (és a Facebook) számára fontos rangsorolási faktor, de a látogatók aktivitását és végezetül a site bevételeit is nagyban befolyásolhatja. Kutatások szerint a felhasználók kb. egyharmada rábök a Vissza gombra, ha az oldal betöltésére 7 másodpercet vagy többet kell várnia, és egy gyors webhelyen akár háromszor annyi aloldalra kattintanak át a látogatók, mint egy lassún.

Egy rosszul megírt sablon nagyon leronthatja a betöltési sebességet.

Általában egy cache plugin sokat tud segíteni a lassú sablon problémáján, de rosszabb esetben, ha a sablon által generált végső HTML, CSS és JS forráskód a rossz (túlbonyolított, alul-optimalizált, vagy hibás), akkor azon még a cache sem tud javítani.

Némelyik sablonba egy rakás olyan funkciót is belezsúfolnak, amiknek inkább bővítményekben lenne a helyük. Ez hatványozottan igaz a fizetős “prémium” sablonokra, amik sok esetben azzal próbálnak kitűnni, hogy “all-in-one”, mindent tudnak és mindenféle weboldalhoz alkalmazhatóak. Ráadásul az innen-onnan vásárolt sablonoknak nem kell megfelelniük a wp.org szigorú követelményeinek sem. A végeredmény: a drágán vásárolt “multifunkciós” sablonnal rosszabbul járunk, mint egy adott célra készült egyszerű (akár ingyenes) sablonnal.

Jó tudni:

Sok sablon tartalmaz SEO-val kapcsolatos funkciókat is, így azok is megszűnhetnek vagy megváltozhatnak a csere után.

A tartalom formatálása

Az főként a sablontól függ, hogy a tartalmak milyen sorrendben, milyen HTML jelöléssel vannak megjelenítve. Egy rosszul megírt sablonnál például előfordulhat, hogy a fő tartalom valahol a forráskód végén jelenik meg, elásva több tucat fölösleges konténer-elem belsejébe. Ez pedig, ha máshogy nem is, a megjelenítési sebességre negatívan hatva biztosan rontja az SEO értéket.

Ezen kívül fontos lehet a címsor elemek (H1H6) száma, sorrendje is. A sablontól függ, hogy a site címsora, az adott aloldal címsora, valamint más részegységek (pl. a widgetek) milyen HTML elemeket használnak. Általánosan elfogadott nézet, hogy egy oldalon egy darab H1 tag kell, hogy legyen, és az lehetőleg az adott aloldal címét tartalmazza. Ez alá pedig hierarchikus rendszerben, logikusan kell az alacsonyabb heading elemeket elhelyezni.

SEO-szakemberek és szervezetek (pl. a moz.com) kutatásai szerint a heading tag-eknek ma már kevés közvetlen hatásuk van az SEO-ra – tehát nem igazán számít, hogy egy cím H1-ben vagy H2-ben van-e. Ami számít viszont, hogy címsor elemet ne használjunk arra, amire nem való, pl. kizárólag a betűméret változtatása érdekében ne válasszuk – erre használjunk CSS-t és a szemantikailag megfelelő HTML tag-et.

A hibás HTML, CSS, JS kód is ronthatnak a felhasználói élményen és közvetve az SEO-n, mert míg a fejlesztő vagy a webhely-tulajdonos böngészőjében minden jónak tűnhet (mert a böngésző képes áthidalni a fejlesztő által okozott problémát), addig más böngésző, ami máshogy próbálja meg “javítani” a hibát, akár teljesen használhatatlanná is teheti a webhelyet a látogató számára.

Strukturált adatok és más SEO meta adatok

Sok sablon tartalmaz beépített SEO funkciókat, pl. Schema.org strukturált adatokat illeszthet be a forráskódba. Ezeket a funkciókat több ok miatt nem ajánlott használni.

Egyrészt, ahogy feljebb is említettük, új sablon beüzemelése esetén ezek megváltoznak vagy elveszhetnek, aminek egyértelműen közvetlen hatása lesz az SEO-ra.

Másrészt, ha más SEO lehetőségeket is ki akarunk használni a webhelyünkön, és ehhez telepítünk egy SEO plugint, akkor az szinte biztosan “össze fog akadni” a sablon funkcióival, ami szintén rontani fog a helyezéseken.

Tehát, ha van rá mód, mindig kapcsoljuk ki a sablon SEO funkcióit. Ha nincs erre opció az admin felületen, akkor kérdezzünk rá a sablon fejlesztőjénél – sokszor van rá egy egyszerű megoldás (pl. egy pár soros extra kód).

Hogyan kerüljük el a Google helyezések romlását sablonváltás után?

Megtudtuk, milyen keresőoptimalizálási hatásai lehetnek a WordPress sablonnak. Most lássuk, hogyan kerülhetjük el a WP sabloncsere negatív utóhatásait – hogy megmaradjanak vagy akár javuljanak is a helyezéseink a Google találati listáiban.

Az új sablon kiválasztása

Semmiképp ne hamarkodjuk el az új sablon kiválasztását. Kerüljük a többfunkciós “multipurpose” sablonokat, de általában a “szuper-fókuszált”, egyetlen témára célzott sablon sem a legjobb megoldás (pl. egy pizzázó bemutatkozó oldalához nem muszáj “pizza” sablont választani), mert az ilyen sablonok néha nagyon lekorlátozzák a webfejlesztő lehetőségeit, valamint, a relatíve alacsony népszerűségük miatt, általában ritkán vannak frissítve.

Talán fölösleges megemlíteni, hogy a trükkösen beszerzett fizetős sablonokat is ajánlott messziről elkerülni. Az ingyenesen/olcsón letöltött “nulled” vagy “GPL” sablonok sok esetben tartalmaznak ártalmas kódokat. Ha ilyen kód nincs is bennük, általában ritkán (vagy egyáltalán nem) frissítik őket, és a nem eredeti licensz miatt alapfunkciók is hiányozhatnak belőlük. Ilyen sablont használva bármilyen technikai kérdés/hiba esetén magunkra maradunk, míg egy fejlesztőtől vásárolt sablonhoz mindig jár support.

A webhely sablonját ne cserélgessük túl gyakran – ez sem UX szempontból, sem branding, marketing szempontból nem előnyös a webhely számára.

Az új sablon tesztelése

Ha találtunk egy új sablont, ami tetszik, akkor megkezdődhet a tesztelés. Az élő oldalunkról készítsünk egy másolatot (ún. “staging site-ot”): vagy lokálisan a saját gépünkre, vagy a szerverre pl. egy almappába vagy aldomain-re. Bizonyos tárhelyszolgáltatóknál van opció arra, hogy könnyedén, pár kattintással készítsünk staging site-ot, ahol biztonságosan tesztelhetjük a változtatásokat.

Ha nem tudunk, vagy nem akarunk másolatot készíteni a webhelyről, akkor használhatunk egy sablon-tesztelő plugin-t is, pl. a WP Theme Test-et. Ezzel úgy aktiválhatjuk az új sablont az adminisztrátorok számára, hogy közben a látogatók továbbra is a régi sablont látják. Azt tudni kell, hogy ez nem teljesen biztonságos művelet, a teszteléskor előfordulhatnak hibák a sablon funkcióiban, és bizonyos tárolt sablon-opciók el is veszhetnek. Ilyen eszköz használata előtt mindig készítsünk egy backup-ot (minimum az adatbázisról).

A teszteléshez állítsuk be a WP_DEBUG konstanst, hogy könnyebben kiszúrjuk az esetlegesen előforduló PHP és MySQL hibákat. Ajánlott továbbá a Query Monitor bővítmény használata is, ami segít megtalálni a hibákat és kielemezni egy sor technikai adatot.

Ezután aktiváljuk az új sablont. Próbáljuk ki a sablon beállításait, navigáljunk az aloldalak között, és nézzük meg, hogy minden megfelelően működik-e, és hogy a Query Monitor vagy a szerver hibanaplója mutat-e hibákat. A böngészőben lévő Fejlesztői Eszközök segítségével nézzük meg, megjelenik-e bármilyen hiba vagy figyelmeztetés a konzolban, amikor az aloldalakat vagy az admin felületet böngésszük.

A weboldal sebességének az optimalizálása

Ahogy említettük, a betöltési sebesség több szempontból is lényeges, például a Google is nagy hangsúlyt fektet rá az oldalak rangsorolásában.

A legfontosabb, hogy lehetőleg elismert fejlesztőtől származó, jó minőségű sablont és bővítményeket válasszunk, valamint hogy a weboldal funkcióinak és forgalmának megfelelően válasszuk ki a szerver szoftverét és hardverét is.

Egy WP oldalon cache plugint (vagy szerver-szintű cache megoldást) mindig érdemes alkalmazni, mert ezzel szinte minden esetben azonnali teljesítmény-javulást lehet elérni.

A cache mellett léteznek egyéb lehetőségek is a weboldal gyorsítására, például: CDN, gzip tömörítés, “minimizalizált” kód, “lazy loading” módszerrel betöltött fájlok, a különböző CSS és JS fájlok összevonása, kritikus CSS beágyazása, stb. Ezekről egy későbbi cikkben fogunk írni részletesen.

WordPress SEO bővítmények

Ha a sablon tartalmaz SEO funkciókat, akkor azokat jobb, ha kikapcsoljuk. Ennek okait fentebb tárgyaltuk.

A keresőoptimalizálással kapcsolatos beállításokat érdemes egy SEO bővítményre bízni. A funkciók és lehetőségek sokszínűsége, valamint a betöltési sebességre gyakorolt hatás, és az ár/érték arány szempontjából is a legjobb választás egyértelműen a Rank Math SEO plugin. A plugin részletes, magyar nyelvű leírása itt olvasható: Rank Math SEO beállítások lépésről lépésre.

A Rank Math ingyenes alapverziójában benne van minden szükséges on-site SEO eszköz, amire egy átlagos webhely, webshop esetén szükség lehet. A felhasználóbarát kialakításának köszönhetően még kezdők számára is könnyű beállítani és használni.

A telepítéshez egyszerűen írjuk be, hogy Rank Math (vagy szimplán azt, hogy SEO) a WordPress plugin-keresőjébe (Bővítmények > Új hozzáadása), és a Rank Math dobozában kattintsunk a Telepítés most gombra:

A Rank Math SEO telepítése a wp-admin felületről

A plugin aktiválása után egy telepítő-varázsló fog fogadni, amivel a leglényegesebb alapbeállítások könnyedén elvégezhetők. Ha eddig más SEO bővítményt használtunk, akkor van lehetőség az összes beállítás azonnali importálására is.

A Rank Math beállításairól és funkcióiról készült egy részletes leírás: Rank Math SEO Beállítások Lépésről Lépésre, illetve egy videós bemutató is: Rank Math Beállítások – Videó

Összefoglalás

A WordPress sablon váltása nagy hatással lehet a Google-helyezésekre, de bizonyos alapszabályok betartásával elkerülhetők a sabloncsere negatív hatásai. És ha tisztában vagyunk az új és a régi sablon tulajdonságaival, és megfelelően előkészítjük a váltást, akkor még javíthatunk is a helyezéseken.


A Szerzőről
Piller Balázs senior webfejlesztő, SEO specialista, és a WordPress szakértője. Számos sikeres projektben vett részt vezető fejlesztőként. Az általa írt kód jelenleg több mint 1 000 000 webhelyen fut.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük